OBGB Nieuwsbrief Augustus 2012
 
Dringend, doch vriendelijk uw medewerking gevraagd!

Het KVO-B Certificaat voor onze bedrijventerreinen wordt aan het einde van 2012 gehercertificeerd. Daarom vragen wij alle ondernemers, gevestigd op de bedrijventerreinen van de gemeente Bladel een enquête in te vullen. De resultaten van deze enquête, met onderwerpen als inbraak, diefstal, vernieling en overlast vormen een beeld van onze bedrijventerreinen op het gebied van veiligheid. Op basis van deze gegevens zal een Plan van Aanpak (met acties en verantwoordelijkheden) opgesteld worden voor de komende twee jaar en de werkgroep veiligheid baseert hierop haar activiteiten voor de komende twee jaar.
DIt is belangrijk en essentieel om het aspect veiligheid te kunnen bewaken (en de korting op de verzekeringspremies te behouden).

Maak kans op een heerlijke KVO-slagroomtaart!
Via de link http://mkbnl.socratos.net/direct/2012bladel   is het mogelijk de enquête digitaal in te vullen. Het zal u hooguit 10 tot 15 minuten tijd kosten om deze vragenlijst in te vullen. Daarbij is het wel belangrijk uw contactgegevens in te vullen, zodat ook u kans maakt op één van de drie heerlijke KVO-slagroomtaarten, die wij onder de inzenders verloten. Uiteraard wordt de ingevoerde informatie door ons vertrouwelijk behandeld.
 
Bedrijvenbezoek aan WVK-Groep op 20 september 2012

Op donderdag 20 september as. vindt een bedrijvenbezoek plaats aan de nieuwe vestiging van WVK-Groep, gevestigd op Hallenstraat 10 te Bladel. Vanaf 15:30 uur worden de aangesloten leden ontvangen, waarna om 16:00 uur een presentatie zal volgen over het bedrijf door directeur Lambert van Erp en manager François Baudoin. Aansluitend vindt een rondleiding plaats op de nieuwe vestiging van WVK-Groep, waarbij een bezoek gebracht wordt aan de Metaalafdeling, het Werkportaal, het Garagebedrijf en de Onderhoudsafdeling. Uiteraard wordt afgesloten met de voor vele leden inmiddels bekende netwerkborrel.
OBGB-lidbedrijf The Fax Lunch Shop & Catering uit Bladel biedt u een drankje en een smakelijk hapje aan tijdens deze borrel. The Fax is gevestigd aan Raambrug 48 te Bladel en verzorgt catering van kleine en grote bedrijfsevenementen, feesten, recepties en partijen. Ook bezorgt dit bedrijf broodjes en warme maaltijden en is het mogelijk een hapje te eten met uw zakenrelaties in de sfeervolle lunchshop op industrieterrein de Sleutel. Kijk voor meer info op www.thefax.nl.

Lidbedrijven zijn van harte welkom; het is noodzakelijk uw aanwezigheid (maximaal 2 personen per lidbedrijf) vóór vrijdag 14 september as. per e-mail te melden aan ons secretariaat (info@obgb.nl).
 
Verdacht

Wij maakten al eerder melding van de negroïde man die zich onder verdachte omstandigheden ophield in de nabijheid van diverse bedrijfspanden. Er zijn weer meldingen geweest over deze man, die in een blauwe Volkswagen Golf rijdt met het kenteken 59-SJ-TB. Wij vragen u extra waakzaam en voorzichtig te zijn en melding te doen aan de politie als u deze man ziet of spreekt. Neem in dat geval z.s.m. contact op met de politie (telefoonnummer 0900-8844, in noodgevallen uiteraard 112).
Bedankt hiervoor! Samen kunnen we zorgen voor een veilig bedrijventerrein!
 
Nieuw OBGB-lidbedrijf: Double Vision Interieurprojecten

Double Vision realiseert op maat gemaakte interieurs voor particulieren, instellingen en bedrijven. Doordat eigenaar Paul van Limpt de visie van de klant combineert met zijn eigen visie ontstaat een mooi eindproduct. Double Vision pakt alle interieurs aan. Of het nu gaat om een complete kantoorinrichting, kasten of een balie voor uw ontvangsthal, Double Vision zorgt er voor dat het prima voor elkaar komt. U kunt er tevens terecht voor meubelen, kast- en inbouwsystemen, keukens en badkamers. Maar ook voor complete horeca- en winkelinterieurs bent u bij Double Vision Interieurprojecten aan het juiste adres.Indien gewenst begeleiden wij het gehele traject van ontwerp tot realisatie. U kunt er echter ook voor kiezen om het ontwerp zelf te doen en alleen de realisatie aan ons over te laten. Ook hierbij geldt: klantgerichtheid staat voorop.
Voor meer informatie kunt u terecht op onze website: www.dv-interieurprojecten.nl. Ook kunt u bellen  naar 0497-556234 of 06-51309195. Mailen kan ook: info@dv-interieurprojecten.nl.
 
 
Fraudefacturen

Van een aantal lidbedrijven ontvingen wij de melding van een fraude-mailbericht, dat betrekking had op een vordering van een curator in een faillissement. Wees dus gewaarschuwd! Reageer niet op deze mails en maak niet zonder een duidelijke verwijzing geld over.
Een ander lidbedrijf meldde een nepfactuur van 'Proweb Office Products', een document dat bij nader inzien geen rekening betreft maar een aanbieding. Geld overmaken betekent naar alle waarschijnlijkheid dat u uw geld kwijt bent.....
 
Kruispunt Raambrug - N284 - Evaluatie nieuwe situatie

De gemeente Bladel heeft in overleg met Provincie Noord-Brabant onlangs de evaluatie van het gewijzigde kruispunt Raambrug-N284 afgerond. Ook OBGB-lidbedrijven hebben een rol gespeeld in deze evaluatie omdat ook zij punten van aandacht aangedragen hebben. Helaas is de evaluatie sterk vertraagd, maar zijn inmiddels de volgende zaken te melden:

1. Het is niet mogelijk gebleken de filevorming op de Raambrug op te lossen met de verkeersregelautomaat zonder dat dit extreme consequenties zou hebben op alle andere richtingen op het kruispunt. Ondanks de file is er geen sprake van onveiligheid en is het probleem is van korte duur..
2. Bussen (binnen de dienstregeling) kunnen de voorrang nog steeds beïnvloeden d.m.v. een KAR systeem in de bus. Onderzoek heeft aangetoond, dat er buiten de dienstregeling geen misbruik gemaakt wordt van het systeem.
3. De ontruimingstijd op verschillende autorichtingen was te kort, waardoor conflicterende richtingen elkaar te vroeg tegen konden komen. Deze tijden zijn inmiddels aangepast.
4. De storing in de regensensor (die de fietser voorrang geeft) is inmiddels verholpen. 
5. De 'groen' tijd is, m.n. voor grotere groepen fietsers flink opgehoogd.
6. De ontruimingstijden voor fietsers (m.n. vanuit Reusel richting Bladel) zijn verhoogd.
7. Helaas is geen aanpassing mogelijk m.b.t. de detectielussen voor motorrijders. Dit vanwege het effect op naastgelegen rijbanen.
8. Er wordt aanvullende verlichting geplaast bij de fietsoversteekplaats richting WVK-Groep. Aan de voorrangsituatie van de ventweg verandert niets; voorheen hadden auto's voorrang, nu de fietsers.
De provincie heeft haar acties reeds uitgevoerd in het tweede kwartaal van 2012 en de gemeente zal punt 8 met spoed uitvoeren.

> Mochten er ondanks dit overzicht toch nog vragen of opmerkingen zijn, neem dan contact op met Hetty Maas, parkmanager van OBGB (hetty@obgb.nl).
 
ISK-Nieuws

BHV-Opleidingen in het najaar
ISK is een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met BHV-opleider FAST. FAST is gevestigd in Riethoven, heeft jarenlange ervaring in het geven van BHV-opleidingen en verzorgt in samenwerking met Industrie Groep Eersel reeds geruime tijd BHV-opleidingen voor haar leden. Voor IGE-lidbedrijven verandert dan ook niets! Nieuw is dat het mogelijk is de BHV-herhalingscursus te volgen in de avonduren, maar uiteraard ook overdag. In het najaar staan onderstaande data ingepland:
- Maandagavond 1 en dinsdagavond 2 oktober 2012
- Dinsdag 18 september 2012 (overdag).

Uiteraard wordt de cursus voor een bijzonder interessant tarief gegeven, is sprake van een NIBHV-certificaat, een lotusslachtoffer en lesmateriaal. De locaties van de opleidingen liggen nog niet vast, maar zullen naar alle waarschijnlijkheid bij een van de lidbedrijven zijn. Als er veel interesse is vanuit de lidbedrijven zullen extra data toegevoegd gaan worden.
Wilt u meer weten of wilt u zich aanmelden? Neem dan contact op met:
- Toos van Doorn van FAST, tel. 06-53301201, mail info@fast-kempen.nl
- Hetty Maas van ISK, tel. 06-41559548, mail hetty@iskempen.nl

TIP: Een herhalingsopleiding BHV telt voor 7 punten (ofwel uren) in de voor beroepschauffeurs verplichte 'code 95'. Gedurende vijf jaar moet een beroepschauffeur, om zijn 'code 95' te behouden, 35 uur nascholingsuren volgen.

Vaste telefonie
ISK heeft een raamovereenkomst op het gebied van vaste telefonie met Atlantic Telecom, inmiddels overgenomen door Telfort Zakelijk (100% dochter van KPN), waarbij Teletronics functioneert als tussenpersoon en aanspreekpunt voor dit project. De advisering van Teletronics op het gebied van Telecom is neutraal, objectief en kosteloos. Teletronics heeft een groot aantal lidbedrijven geholpen om over te stappen naar een andere Telecom provider die beter bij hun bedrijf past en voordeel biedt. Ook wanneer er veranderingen plaats vinden met betrekking tot tarieven, kwaliteit en stabiliteit zal Teletronics voor haar klanten narekenen of u hier nog wel het beste uit bent.
KPN heeft onlangs haar tarieven aangepast, vele providers zijn gevolgd of gaan nog volgen, een aantal providers niet. Telfort Zakelijk is een 100% dochter van KPN. Het is dan ook niet zo gek dat ze het voorbeeld van KPN gaan volgen en de voorwaarden aan gaan passen. De klanten voor wie Teletronics het vermoeden heeft dat zij hierdoor benadeeld kunnen worden (op basis van een scheefgroei in de prijs/kwaliteitsverhouding ten opzichte van andere providers), zijn inmiddels al door benaderd door Teletronics. Als u niet benaderd bent, hoeft u niets te doen. U blijft dan voordelig bellen, ten opzichte van datgene wat de concurrentie van Telfort te bieden heeft. We verwachten nog veel meer wijzigingen in prijzen en voorwaarden de komende maanden. Onderzoek bij een overstap dus goed of er bij de nieuwe provider geen prijswijziging aan zit te komen op korte termijn. Heeft u vragen? Neem dan contact op met Frans Kluytmans van Teletronics, telefoonnummer 088-1180600 of f.kluytmans@teletronics.nl

Advies: opzeggen van arboverlenerscontract voor 1 oktober 2012
ISK orienteert zich momenteel op de huidige samenwerkingsovereenkomst met Achmea Vitale en onderzoekt de alternatieven. Wij adviseren u om uw arbocontract proforma op te zeggen voor 1 oktober 2012 bij uw huidige arbodienstverlener, zodat het contract niet voor een jaar stilzwijgend verlengd wordt. Vervolgens heeft u tot het einde van het jaar de mogelijkheid om zonder verplichtingen e.e.a. te bekijken en desgewenst over te stappen naar een andere arbodienstverlener. ISK zal u middels deze nieuwsbrief tijdig informeren over de voortgang van het collectieve arboproject in de Kempen, waarbij vele ondernemers aangesloten zijn.

Een proforma opzegging wil zeggen dat u uw contract opzegt met in inachtneming van de contractuele opzegtermijn, maar dat u het recht behoudt om het contract onder de huidige voorwaarden voort te zetten als u geen definitieve opzegging doet voor 31 december. Heeft u behoefte aan een voorbeeld van een proforma opzegbrief, dan kunt u deze via het ISK-secretariaat opvragen (info@iskempen.nl).

Lidbedrijven van harte welkom op de jaarlijkse ledenvergadering van ISK
Het ISK bestuur is voornemens om op donderdag 1 november 2012 een Algemene Leden Vergadering te houden. De locatie en het tijdstip van deze vergadering zal nader bekend gemaakt worden, maar het is nu reeds mogelijk u aan te melden voor deze bijeenkomst via Ingrid Beerens van het ISK-secretariaat (info@iskempen.nl).

www.iskempen.nl - ISK, de organisatie voor inkoopsamenwerking in de westelijke kempen!
 
Kansen bij Verkassen voor verhuizende en verbouwende bedrijven

De gemeente Bladel biedt ondersteuning voor verhuizende en verbouwende bedrijven in de vorm van het gratis gebruik van de webtool Kansen bij Verkassen. Kansen bij Verkassen assisteert u bij nieuw-bouwen, verbouwen, renoveren en verhuizen. Dit online instrument geeft u snel inzicht in uw kansen voor duurzaamheid en kostenbesparing. U kunt actielijsten en gesprekspuntenlijsten uitdraaien en gaandeweg het bouw en verhuisproces extra hoofdstukken doorlopen. Kansen bij Verkassen wordt gratis aangeboden door uw gemeente en de SRE regio om ondersteuning te bieden bij verhuizing en/of verbouwing (normale prijs €295). Kijk voor meer info op www.kansenbijverkassen.nl/aanbod en selecteer de gemeente Bladel om direct een account aan te maken en het instrument uit te proberen en te gebruiken (twee jaar lang gratis).
> meer weten over de lokaal Klimaatbeleid en adviezen voor bedrijven en bewoners? Kijk dan op www.bladel.nl - wonen & leven / energiebesparen.
> of neem contact op met Berry Smits, Energiecoördinator gemeente Bladel, Tel. 0497-361676/06-11126359, b.smits@bladel.nl 

 
 
Toeristische Kempenconferentie: Samen sterk voor grensoverschrijdende samenwerking

Voor geinteresseerde bedrijven vindt op dinsdag 25 september as. vanaf 16:00 uur in Weverij 'De Ploeg' de Toeristische Kempenconferentie plaats. Doel van de conferentie is om de Nederlandse en Belgische vrijetijdssector bij elkaar te brengen om samen op zoek te gaan naar nieuwe toeristische samenwerkingsprojecten of -producten waarmee de belevingswaarde van het gebied en de grens wordt vergroot. Heeft u interesse? Klik dan hier voor meer info en de wijze van aanmelden.
 

www.obgb.nl
info@obgb.nl
OBGB

Secretariaat OBGB
Postbus 52
5530 AB Bladel