Archief



Laatste nieuws

donderdag 24 januari 2019

Storingen aan openbare verlichting

Lees bericht →
dinsdag 22 januari 2019

Aangepaste omgevingsvisie gemeente Bladel: mestverwerking

Lees bericht →
dinsdag 22 januari 2019

Aangepaste omgevingsvisie gemeente Bladel: mestverwerking

Lees bericht →

Aanmelden nieuwsbrief



Archief nieuwsbrief

Klik hier voor de OBGB folder

OBGB Young Entrepreneurs krijgen cursus SEO op 29 november 2017

Je kent het wel - je nieuwe website krijgt niet zo veel bezoekers als je zou willen. Hoe komt dat? Dikke kans dat je je website niet (voldoende) geoptimaliseerd hebt. Zoekmachine-optimalisatie heet dat, kortweg SEO. Bram Waarma is ‘SEO Specialist De Kempen’. Hij leerde op woensdagavond 29 november aan de Young Entrepreneurs van OBGB de basisbeginselen van dit vak. Locatie? Libra Service in Bladel, onder het wakend (en curieus) oog van gastheer Jan Timmers.


Volgens de spelregels van Google
Als we ‘zoekmachine-optimalisatie’ zeggen, bedoelen we er eigenlijk maar eentje: Google, verreweg de grootste speler op de markt. “Beter gevonden worden in Google leidt tot meer bezoekers, wat leidt tot meer conversie (mensen die iets kopen), en dus tot meer omzet”, vertelt Bram. “Door middel van SEO scoor je beter in het netwerk van Google, waardoor je hoger komt in de natuurlijke (dus de onbetaalde) zoekresultaten.

Maar voordat je aan SEO begint, is het belangrijk een goede basis te hebben. “Je website moet een goed CMS (Content Management Systeem) hebben en mobiel-vriendelijk zijn”, gaat Bram verder. “Daarnaast moet hij een goede laadsnelheid hebben, zijn afbeeldingen en video’s een pre, en is het belangrijk dat je veel links hebt naar je eigen website en daarbuiten.”
 

En dan komt SEO
Bram geeft de aanwezigen, zo’n vijftien in getal, daarna tips om op een goede manier SEO te schrijven. “Het is belangrijk dat je weet wat het doel van je website is, en wat het thema is van elke pagina”, aldus de SEO-Specialist. “Daarna moet je weten wat je belangrijkste zoekwoorden zijn waarop je gevonden wilt worden. Dan kun je een logisch verhaal gaan schrijven aan de hand van die woorden; maar je schrijft het uiteindelijk niet voor Google, maar voor je bezoeker. De kunst van SEO zit ‘m in waardevolle unieke content, leesbaarheid, en een goede structuur en opmaak.”
 

Het schrijven van SEO kan overweldigend lijken, maar met de tips van Bram wordt het een stuk overzichtelijker voor de aanwezigen. Er worden tijdens de presentatie en ook tijdens de vragenronde interessante vragen gesteld die laten zien dat de jonge ondernemers voelen dat SEO een belangrijk onderwerp is. Na de vragenronde kunnen ze nog even ‘oefenen’ met hun eigen websites door te kijken hoe deze wordt weergegeven op Google. Dit kleine practicum vloeit naadloos over in de netwerkborrel, waar nog even wordt nagepraat over allerlei onderwerpen - uiteraard véél meer dan alleen SEO.