Archief



Laatste nieuws

donderdag 24 januari 2019

Storingen aan openbare verlichting

Lees bericht →
dinsdag 22 januari 2019

Aangepaste omgevingsvisie gemeente Bladel: mestverwerking

Lees bericht →
dinsdag 22 januari 2019

Aangepaste omgevingsvisie gemeente Bladel: mestverwerking

Lees bericht →

Aanmelden nieuwsbrief



Archief nieuwsbrief

Klik hier voor de OBGB folder

Ken je buren: OBGB-leden op bezoek bij Schippers

“Ken je buren. Bezoek hun bedrijven.” Met die leuzen opende voorzitter Frits Oomen het halfjaarlijkse bedrijvenbezoek van OBGB. De ondernemers waren op donderdag 8 maart bijeen gekomen bij Schippers Bladel BV. Veertig jaar na oprichting is het bedrijf in handen van Mark, Guus en Harry, de drie zonen van oprichters Martin en Maria. Een mooie gelegenheid om een kijkje te nemen bij deze ondernemersfamilie, waarvan de volgende generatie ook alweer te trappelen staat.


Bij elkaar over de vloer
Twee keer in het jaar bezoeken ondernemers die lid zijn van de Ondernemersvereniging Bedrijventerreinen Gemeente Bladel een lidbedrijf. Het is een uitgelezen kans om onderling kennis te maken. “Veel ondernemers hebben wel een idee wat iedereen doet”, zegt Frits Oomen hierover, “maar om het dan met eigen ogen te zien is erg leerzaam.” Bovendien is zo’n bijeenkomst altijd een uitgelezen plek om zakelijke relaties op te doen.

Na een beknopt openingswoord geeft OBGB-voorzitter Frits Oomen de microfoon door aan Mark Schippers, de jongste van de drie zonen. Hoe gek het ook mag klinken, het bedrijf is ontstaan als een sigarenwinkel! "Mijn vader verkocht vroeger sigaren bij boeren", legt Mark uit, "vanuit hun groeiende wensen is ons bedrijf ontstaan." De sigarenwinkel werd een dierenwinkel, met als motto 'alles voor kleine huisdieren en voor grote huisdieren'. Tegenwoordig is het Bladelse hoofdkantoor slechts een klein aspect van een bedrijf met meer dan 200 werknemers. Er zijn distributiecentra in zowel Azië als Noord-Amerika, en verschillende dochterbedrijven en samenwerkingsverbanden (zogenaamde ‘joint ventures’).


Passion for farming
Dat gebeurde allemaal in het oude pand aan de Bleijenhoek. Vier jaar geleden is het huidige pand op Ronddeel betrokken. Dat gebeurde tijdens wat Mark 'de gouden jaren' noemt. "Van 1997 tot en met 2008 groeide het bedrijf elk jaar met zo'n 20%" vertelt Mark, "en dat gebeurde gewoon. Het ging goed, dus zagen we geen reden om iets te veranderen." Toch kregen de mannen (die het bedrijf in 1995 hadden overgenomen) in 2009 te maken met een terugval. Tijd om de organisatie naar een hoger plan te tillen. Er kwamen doelstellingen en een visie: producten en diensten leveren voor een optimale duurzame professionele veehouderij met ‘passion for farming’, en dat zo direct mogelijk leveren zonder overbodige schakels.

‘Duurzaam’ is een woord dat je tegenwoordig vaker hoort, en ook bij Schippers is dit woord niet voor niets gevallen. “Wij voorkomen liever dan dat we genezen”, licht Mark toe, “door preventieve producten zorg je dat men aanzienlijk minder antibiotica hoeft te gebruiken. Dieren presteren zo beter, en voorkomen is beter dan genezen.”

Met deze filosofie heeft het bedrijf inmiddels zeven divisies, met een achtste in de pijplijn. “We specialiseren ons met name in hygiëneproducten en advies”, gaat Mark verder, “bij elk van onze divisies staat voorkomen centraal.” Deze gaan van eten en drinken tot identificatie en ongediertebestrijding.


Zo vader, zo zoon
Na de presentatie van Mark blijkt dat ondernemersbloed echt in de familie zit. Het laatste woord is namelijk voor Mark’s zoon Ruud, die samen met broer Martijn en zus Miranda al een bedrijf heeft opgericht! JAM, wat staat voor JongerenArbeidsMarkt, is een uitzendbureau voor jongeren van 15 tot 21 jaar. “Bij het bedrijf van ons pap waren op zaterdagochtend soms handen te weinig en soms handen te over”, legt hij uit, “dit ‘zaterdagochtendprobleem’ heeft ons aangezet om JAM op te richten.”

De informatieve middag wordt besloten met een rondleiding, waar de aanwezigen een goed beeld kregen bij de woorden van Mark Schippers. Zo werd er een kijkje genomen bij de productie van oornummers, die steeds veiliger en efficiënter worden. Eveneens kon men rondsnuffelen in een grote demo-hal, wat als het ware een driedimensionale catalogus was van alles wat Schippers te bieden heeft. Nederlandse innovatiedrang ligt aan de basis voor het succes van Schippers, en om die innovatie vandaag met eigen ogen te kunnen zien was een fijne ervaring voor de Bladelse ondernemers.


Kijk voor meer informatie op www.schippers.nl en www.jongerenarbeidsmarkt.nl 
Tekst: PC55, Stijn Lamers. Foto's: Marlou Schippers