Archief



Laatste nieuws

dinsdag 29 september 2020

Ontmoetingen

Lees bericht →
dinsdag 29 september 2020

Gebruik van mondkapjes in publieke ruimtes - Gemeente Bladel

Lees bericht →
woensdag 23 september 2020

Update Arbeidsmarkt de Kempen - Webinar Arbeid Juridische Dienstverlening UWV

Lees bericht →

Aanmelden nieuwsbrief



Archief nieuwsbrief

Klik hier voor de OBGB folder

Communiceren met woorden en gedrag

10e Editie Vrouwennetwerk OBGB bij Llamar groot succes
Een ontzettend gezellige 10e editie van het Vrouwennetwerk van OBGB, vond dinsdag 19 november plaats bij Llamar. Het thema was communicatie en daar leken de ruim zestig aanwezige dames geen enkele moeite mee te hebben. Toch bleek er veel te leren te zijn over welk persoonlijkheidstype je voorkeur heeft en hoe je overkomt op een ander.

Communicatie
De training ‘Proces Communication Model’ werd verzorgd door Edwin van Riel, die stelde dat slechts 7% van de dagelijkse communicatie voortkomt uit woorden. De overige 93% is intonatie, lichaamshouding, gezichtsuitdrukking, gebaren en stemgebruik. Het is niet zo zeer belangrijk wat je zegt, maar wel hoe je zegt wat je zegt. Een interessant uitgangspunt voor de ondernemende vrouwen die dagelijks te maken hebben met collega’s en klanten. Van Riel stelde dat je, net zoals je je voorbereid op een date, je ook voor moet bereiden op je dagelijkse contact. Door jezelf bewust te worden van hoe je zelf bent, door welke ‘communicatie-bril’ je kijkt, hoe je overkomt op anderen en hoe je het best contact maakt door in te spelen op andere persoonlijkheidstypes. Ben je analytisch ingesteld, profileer je je door je eigen mening centraal te stellen, ga je af op gevoel, ben je een dromer, reageer je snel op zaken of ben je heel erg actiegericht? Het zijn allemaal verschillende manieren om met anderen om te gaan. Het mooie is dat alle types in één persoon zitten maar dat iedereen een ‘voorkeursbril’ heeft.

Type
Tijdens de opdrachten bleken de verschillende types goed naar voren te komen. De analyticus had weinig moeite met gestructureerd zoeken naar woorden, de rebel leefde zich uit op de dansvloer en de doorzetter was tijdens de discussie niet op andere gedachten te brengen. Het leverde een waardevol stukje zelfinzicht op en bracht de nodige hilariteit met zich mee. De boodschap van Edwin van Riel was duidelijk: “Word je bewust van het type dat je voorkeur heeft, zet soms eens een andere bril op en leer hoe je om kunt gaan met andere types. Welk type kost je veel energie en welk type levert energie op? Zie elk contact als een cadeautje en pak dat ook uit. Doe er iets mee, koester het en geef eens een cadeautje weg.
Na afloop van de training bleek dat met 7% van de communicatie (woorden) een heel gezellige avond gemaakt kan worden; er werd druk nagepraat, gelachen en gevierd dat het Vrouwennetwerk een succes is. Dames weten elkaar te vinden, leren van elkaar en zoeken de verbinding met elkaar. Op dat succes werd het glas geheven.

Tekst: Renate Pijnenburg
Fotografie: Imca van de Weem