Archief



Laatste nieuws

donderdag 24 januari 2019

Storingen aan openbare verlichting

Lees bericht →
dinsdag 22 januari 2019

Aangepaste omgevingsvisie gemeente Bladel: mestverwerking

Lees bericht →
dinsdag 22 januari 2019

Aangepaste omgevingsvisie gemeente Bladel: mestverwerking

Lees bericht →

Aanmelden nieuwsbrief



Archief nieuwsbrief

Klik hier voor de OBGB folder

Bedrijfsbezoek aan Wagenbouw Hapert 20 oktober 2016

Een kijkje bij de onderneming die al 50 jaar aanhangwagens produceert

Een zeer druk bezocht bedrijfsbezoek, georganiseerd door OBGB, op donderdag 20 oktober bij Wagenbouw Hapert. Een kleine honderd lidbedrijven namen de tijd om een bezoek te brengen aan het bedrijf van Ad Saris dat zich marktleider van de Benelux mag noemen; een positie waar de medewerkers trots op zijn.

Lean manufacturing
Wagenbouw Hapert greep het bedrijfsbezoek van OBGB aan om het 50-jarig bestaan te vieren. In 1962 begonnen twee Eindhovense broers een onderneming in de fabricage van aanhangwagens; na een splitsing, enkele verhuizingen en uitbreidingen staat het bedrijf nu aan de Handelsweg en rollen er dagelijks vele nieuwe aanhangwagens uit de fabriek. Wagenbouw Hapert heeft vier vestigingen: Hapert, Bladel, Oirschot en Heemskerk waarbij Oirschot op dit moment omgebouwd wordt tot ‘experience-center’ en distributiecentrum voor onderdelen. Lean manufacturing is het magische woord binnen Wagenbouw Hapert. Maximale waarde voor de klant en het zoveel mogelijk reduceren van verspilling; op alle vlakken van het bedrijf. Ook op het gebied van energiegebruik.

Hergebruik energie
Vorig jaar werd een samenwerking aangegaan met Alius Energy. Ton van de Ven legt uit hoe Alius ervoor gezorgd heeft dat de luchtstromen in het bedrijf geoptimaliseerd werden waardoor de energierekening omlaag kon. “De wens van Wagenbouw Hapert was om zonne-energie te gaan opwekken maar er bleek meer winst te halen uit het hergebruiken van energie binnen het bedrijf. Door bestaande systemen aan te passen aan de wensen van onze klant kon Alius Energy een besparing van 15,7 % verwezenlijken.”  Tijdens de uitgebreide rondleiding door het bedrijf werd aandacht besteed aan de volautomatische lasrobot maar ook aan de energiebesparende installaties. De lidbedrijven hebben dat laatste zeker ervaren als een inspirerend onderdeel van het bedrijfsbezoek.

Marketing
In de loop der jaren is de bedrijfsstrategie van Wagenbouw Hapert veranderd van productgericht naar procesgericht . Orders worden per stuk verwerkt, er zijn geen grote voorraden meer en medewerkers hebben meer verantwoordelijkheid gekregen. Een gevolg van dit procesgericht denken is de focus op marketing, wat sinds begin dit jaar speerpunt is. Directeur Ad Keeris: “We weten dat we een kwalitatief erg goed product neerzetten, het is tijd om onze bescheidenheid te laten varen en het publiek te laten weten dat we de beste zijn. Ons nieuwe bedrijfmotto is ‘Bring it on!’: Kom maar op! Wij zijn klaar voor de toekomst, de concurrentie en wat ons betreft kan ambitie nooit te groot zijn.” De volgende 50 jaar lijkt gegarandeerd, zolang er behoefte blijft bestaan aan aanhangwagens en vooralsnog is er geen reden om aan die behoefte te twijfelen.